versions.png

VERSIONSHISTORIK

Administratörer och deltagare på workshops har möjlighet att logga in på Tiegos webb-plattform och bl.a. läsa versionsmeddelanden. Dessa  beskrivs nedan i ett urval från några av de senaste versionsmeddelandena. ​
 
 
 

Version 7.5.22 2022-05-31

En ny release har släppts till kunder den 31 maj 2022. Releasen är en förändring av andrasiffran i versionsnumret då vi kategoriserar ändringarna som sådana att vi önskar genomföra uppdateringen i samråd med respektive administratör tex för att ta de flexibla resultatrapporterna nedan i drift. Utgångspunkten är att samtliga kunder ska upp till denna version inför Q2-bokslutet eller strax därefter.


Ändringar för en rapporterande ekonom

  1. Minskad kolumnbredd: Då TGA har många kolumner synliga vid inrapportering har det ofta funnits ett behov av att minska bredden på kolumner. Nu finns en ny funktion som gör det automatiskt på kommando

  2. Task Panes för filtrering i rapporter: From denna version används Excel Task Panes till höger på skärmen för att enklare filtrera fram information i rapporter - vilket varit väldigt uppskattat för de kunder som testat beta-versionen av 7.5

  3. Standardrapporter med jämförelsekolumner: Nya standardrapporter finns nu för de kunder där administratörer slagit på denna funktion som är rapporter per månad/kvartal/tertial/R12 jämfört med budget och föregående år. Denna typ av rapporter har alltid kunnat tas fram via retrieve-funktionalitet, men finns nu också som standardrapporter.

  4. Import: Inställningen för hur import av transaktioner ska göras är nu en inställning i bolagsregistret. Om import sker av en SIE-fil kontrolleras att bolagets organisationsnummer i bolagsregistret stämmer med det som står i SIE-filen.

Ändringar & information för en administratör

  1. Användarhantering: Nu finns en ny del på webben för att hantera administrationen av koncernens användare där administratören kan lägga upp och ta bort befintliga användare.

  2. Vidareutveckling av retrieve-funktionen: Nya krav på retrieve har lett fram till en vidareutveckling för att enklare ta fram data för beräkning av nyckeltal. Nu finns nya “CreateClosingBalancesAverage” som räknar fram genomsnittet för balansposter för de senaste 12 månaderna, vilket behövs för ROCE (Return on Capital Employed).

  3. Avstämning tidigare systems utgående balanser: Ett nytt register har tillkommit för att kunna importera in tidigare konsolidering men enligt den struktur som finns i TGA. Detta ger möjligheter till en effektivare implementation och en “audit trail” för revisorerna att kontroller vid byte till TGA.

  4. Avyttring av rörelsesegment: Under perioden har vi haft en kund som arbetat med avyttring av ett rörelsesegment som är relativt komplext. Resultat och balansräkningen ska rensas från segmentet och redovisas på egen rad medan kassaflödet ska visas inklusive segmentet men med not “varav avyttrad verksamhet”.

  5. Skapa SIE-fil: TGA erbjuder nu att skapa SIE-filer till tex revisorer baserat på information inläst för bolag i koncernen, vilket är uppskattat särskilt för utländska bolag som då smidigt kan komma in i revisorernas verktyg för dokumentation.

  6. Fusioner: TGA har sedan länge stöd för att dokumentera och stämma av fusioner (se nedan beskrivning i version 7.1.10 2020-09-11). Förbättringen som gjorts är att identifiera de verifikat som är fusionsrelaterade för att bryta ut dem för separat hantering och inte få in dem i arbetsflödet med årets förändringar för moderbolaget. Nya rapporter finns för avstämning av alla balansposter för att kunna stämma av att saldon flyttats korrekt och att mellanhavanden mellan parterna eliminerats.

  7. Arkiv-kopie-analys: Tiego rekommenderar att ta arkivkopior av bokslut, vilket innebär en kopia av IB och alla förändringar under året. Vid nästkommande bokslut så läses transaktioner in från årets början vilket innebär att det finns en möjlighet att bolagen gjort ändringar i perioder före rapportperioden (vilket oftast är något som koncerner inte vill - undantag finns). Genom en analys av aktuellt bokslut emot arkivkopian så visas alla förändringar per bolag. Och nu finns även en funktion för drill-down på skillnader för att snabbare förstå skillnader för att efterfråga varför ändringar skett i tidigare perioder.

  8. Import av annorlunda räkenskapsår: Vid förvärv så är det relativt vanligt att det förvärvade bolaget har ett annat räkenskapsår än koncernen. I dessa fall behöver inläsning ske av SIE4-filer som täcker in koncernens IB och UB. TGA har haft funktionalitet för detta i många år men nu har vidareutveckling skett avseende hur uppbokningen av årets resultat (8999/2099) sker i mitten av det förvärvade bolagets år för att få ett korrekt IB på koncernens räkenskapsår.


Version 7.4.11 2021-10-28

Version 7.4.11 kräver en uppdatering av användares OpenSequel på sina datorer. Om användare inte uppgraderats kommer de att få ett meddelande vid inloggning att så behöver ske.

Förändringar för en rapporterande bolagsekonom

  1. Formatändringar: En översyn och förändring har skett av samtliga register och hur man som rapporterande ekonom redovisar data, tex i Edit Specifications där raden med belopp att specificeras nu är tydligare markerad. Huvud- och underrubriker i resultat-, balans- och kassaflödesrapporter markeras nu med avvikande formatering.

  2. Koncernelimineringar: För att förenkla vilka kombinationer av konto och förändringstyp som ska användas för elimineringar har TGA alltid använt sig av mall-dokument i Excel-format. Nu pågår ett arbete att ersätta dessa med ett automatiskt genererat formulär istället för att bland annat förenkla bokningar på dimensioner.

  3. Kommandon: Namn och funktionalitet hos kommandon i rapporter är uppdaterade i syfte att upplevas mer intuitiva.

Förändringar för en administratör

  1. Periodhierarkier: I den nya retrieve-funktionen (se release 7.3.0) används hierarki-begrepp för att ange vilken period som avses för en kolumn eller en rad.

  2. Låsta kurser: Hanteringen av låsningen av belopp i lokal valuta till moderbolagets valuta eller till någon av koncernens toppvalutor har förbättrats. Låsning av belopp på aktier i dotterföretag och för aktier i intresseföretag ska göras i alla matriser. Valutakurshantering vid förvärv och förändringar över tid är bland det svåraste för en controller och ett system varför vi rekommenderar att studera detta noggrant och även involvera en Tiego-konsult om du känner att du behöver få möjlighet att få gå igenom detta mer noggrant.

  3. Kassaflöde vid förvärv: En förbättring har skett för att kunna vara mer granulär i kassaflödesmappningen för att kunna styra ej kassaflödespåverkande poster vid förvärv till olika rader i kassaflödet. Det är vanligt förekommande att ett förvärv sker med en mix av kontanta medel, säljarrevers, tilläggsköpeskilling och nytryckta aktier. Vid ett förvärv kräver TGA att laddas med proforma för koncernens räkenskapsår. För förvärvsdatum ändrar sedan TGA automatiskt förändringstypen till 'AQUI', dvs förvärvade balanser. Detta gör att flödesanalyser av anläggningstillgångar, finansiella tillgångar och skulder blir korrekt och det blir enkelt att hämta data till not om det förvärvade bolagets nettotillgångar. Den förbättring som skett är att det är möjligt att kunna ha olika mappning av konto och förändringstyp per matris.

  4. Flera datakopplingar till redovisningsprogram: Flera kunder har arbetat tillsammans med Tiego för att koppla upp nyinstallerade redovisningsprogram. Senaste systemen som vi nu har kunskap om dess databasstruktur och API:er är Microsoft Business Central och Netsuite.

  5. Inställningar för import av motpart: Vid uppgradering av redovisningsprogram är det vanligt att motparter har börjat redovisas som en del av kontosträngen. När denna information är tillgänglig så behöver det anges för vilka konton som informationen ska tolkas och översättas till koncernens begrepp för bolaget. Om motpartsbegreppet i lokal redovisning skiljer sig från koncernens ska en mappning ske.

  6. Kassaflödesmappning genom kategorisering: Fr.o.m. denna version kommer man kunna ange en kassaflödeskategori för koncernens balanskonton och på så sätt inte behöva ange kassaflödesmappningar per konto.

  7. MapImportedData: Nu finns ett script som kör MapImportedData för samtliga bolag utan manuell korrigering. Detta kan exempelvis användas efter en import från datapump för snabbare bearbetning av indata.

  8. Systeminställning för differens i debet och kredit: I normala fall så levereras det transaktioner eller saldon från rapporterande bolag som går ut till 0 när debet summeras med kredit oavsett valuta. I vissa fall så förekommer dock att det finns någon liten differens som av någon anledning inte åtgärdats i lokala redovisningsprogram. En systeminställning har funnits sedan tidigare för detta ändamål och har nu flyttats. Det finns också en separat systeminställning då det kan uppstå för ett valutakursomräknat belopp.

Version 7.3.11 2021-05-10

Denna release innebär ett byte av andrasiffran i versionsnumret. Bytet av andrasiffran betyder att vi gjort ändringar som kräver viss anpassning av kundens databas.

Förändringar för en rapporterande bolagsekonom

  1. Ny retrievefunktion: Den nya funktionen är en förädlad variant av den välanvända RetrieveGroupData. En väsentlig förbättring är att kunna ange ett begrepp som relaterar till vald period för att därmed kunna hämta ut data för aktuell månad, kvartal, rullande tolv månader eller ackumulerat.

  2. Hantera specifikationer: I hantera specifikation specificeras flödet mellan IB och UB samt motparter för konton med avstämningsgrupper. I denna version har hantera specifikationer utvecklats, bland annat förbättring av filtrering och ingående balansen för konto som kräver motpartsinformation finns nu integrerat och den tidigare separata menyn har tagits bort. Nytt är även en pop-up ruta som vägleder användaren till nästa steg i arbetsflödet när allting är specificerat.

  3. Formateringsförbättringar: Ett antal mindre formateringsförbättringar har gjorts i bland annat avstämningsrapporter och rapporten för notinrapportering.

  4. Signering: I tidigare versioner har det varit möjligt för bolagens rapporterande ekonomer att signera resultat-, balansräkning, kassaflöde och avstämningsrapport för interna mellanhavanden. Nu finns denna funktion även för notinrapporteringen.

  5. Automatisk mappning av TypeOfChange: Vi har genom alla år förvånats över att även stora företags redovisningssystem saknar information om vad som hänt på konton. Alla årsredovisningar kräver att någon gång före årsredovisningen samla in denna information för åtminstone anläggningstillgångar, finansiella tillgångar och skulder, eget kapital och reserver. Nu har vi dock börjat få kunder som har en dimension i sina redovisningssystem med koder för förändringar på konton. Och för de som har det kan vi fr.o.m. nu korta ner processen för att specificera då större delen av jobbet är gjort redan i bokföringen.

  6. Övriga förändringar: Vi har även genomfört ett antal mindre förändringar i systemet, bland annat fler varningsmeddelanden, ett utökat språkstöd och vidareutveckling av rapporter.

Förändringar för en administratör

  1. Ny retrievefunktion: Stöd för översatta beskrivningar i retrievefunktionaliteten.

  2. Nya konton för avstämningsdifferenser: Avstämningsgrupper används för avstämningar mellan olika typer av koncerninterna konton inom resultat och balansräkningen men även mellan resultat- och balansräkningen för tex utdelningar eller nedskrivningar av aktier i dotterföretag. Vanliga konton är konto 69999 för differenser i resultaträkningen och konto 29999 för differenser i balansräkningen. Tiego utökar nu detta hos de flesta kunder med ytterligare konton i kontoklass 2999X. I denna version har vi även utvecklat möjligheten att koppla varje avstämningsgrupp till eget avstämningskonto samt ett fält för att ange vilken typ av avstämning som görs.

  3. Nytt register “ReconciliationsGroups2”: Vi har flyttat hur man anger vilket differenskonto som ska användas per avstämningsgrupp till ett nytt register 'ReconciliationGroups', detta för att underlätta underhållet av avstämning av koncerninterna konton.

  4. Konto för differens vid eliminering av utländska aktier i dotterföretag: Vid eliminering av utländska dotterbolag uppstår alltid en valutakursdifferens då elimineringen av värdet i moderbolaget alltid måste ske med det belopp som investerats i moderbolagets valuta, medan dotterbolaget nästan alltid ska elimineras i dotterbolagets valuta som valutakursomräknas. Den residual som uppstår ska bokas i eget kapital. Detta belopp hamnade tidigare på konto 20910A via att avstämningsgruppen för aktier i dotterföretag angav 20190A som konto för differens. Nu har vi delat upp avstämningen i två steg och eventuella differenser hamnar på ett konto i kontoklass 2999X och valutakursdifferenser på konto 20910A.

  5. Låsa transaktioner i förvärvsanalyser för utländska dotterföretag: Om ett dotterbolag har en annan valuta än moderbolagets ska kreditbeloppet för aktier i dotterbolag anges i lokal valuta i förvärvsanalysen, men beloppet ska också till kreditbeloppet som eliminerar debetbeloppet i moderbolaget i moderbolagets valuta. I denna version har vi arbetat igenom och förbättrat funktionaliteten för hur man anger fasta belopp och hur de sparas. Förbättringen leder bl.a. till en korrekt hantering för konsolidering till multipla toppvalutor där alla valutadifferenser hänförliga till eliminering av aktier i dotterföretag kommer redovisas som en förändring i eget kapital.

  6. Fler fält vid kontoplansbyte: Vid byte av kontoplan för räkenskapsåret finns nu en kolumn för att ange hur kontot är mappat i den nya kontoplanen.

  7. Övriga förändringar: Administratörer kan själv ska hiearkier i matriser vilket gör det möjligt att välja K3 eller IFRS genom hierarkier i matrisregistret. Utökade valmöjligheter för visning av automatiska avstämningar (INA) i koncernöversikter. Förbättringar i ImportData, förbättringar på webben, ny rapport - koncernens kassaflöde alla perioder per bolag, uppdaterad utskriftsmeny och andra mindre förändringar i rapporter och funktioner.

Version 7.2.2 2020-11-24

Denna release innebär ett byte av andrasiffran i versionsnumret vilket indikerar att uppgradering sker efter kommunikation med respektive kund.

Förändringar för en rapporterande bolagsekonom

  1. Byte till aktuell period: När administratören väljer systemets rapporteringsperiod kommer TGA känna av vilken period användaren är inne i och föreslå att välja systemrapporteringsperiod.

  2. Välj vad som visas: Systemet erbjuder att välja vad som ska visas via 'Kommandon' för respektive rapport. Från och med version 7.2.2 sker val vid 'Editera specifikationsändringar'.

Förändringar för en administratör

  1. Eliminering med formulär: Formulär för elimineringar som PPA, SHA, UNTA mfl behöver öppnas och sparas om efter en uppdatering av fliknamnet till PPA-Form, SHA-Form, UNTA-form osv. Detta behöver ske för att göra det möjligt att ha både elimineringen visad i samma fil med både formlärvy och verifikationsvy.

  2. Möjlighet att hämta valutakurser direkt från Riksbanken: Ny funktion som hämtar månadssnitt och balansdagskurser direkt från Riksbanken.

  3. Uppdaterad statusrapport: Statusöversikten är uppdaterad och visar vad som kvarstår att specificera eller om det finns några differenser mot motparter.

  4. Vidareutveckling av CSV-import: En vidareutveckling har nu skett vad gäller systemets möjlighet att läsa in CSV-exporter. Nu finns möjlighet att välja separatortecken för CSV-inläsning och det går även att läsa in enskilda månader som adderas till tidigare månader. En mappning krävs av fält i CSV-filen.

  5. Sorteringsordning i Group Dimensions: Allt fler kunder använder sig av de dimensioner som TGA erbjuder. TGA har utöver förändringstyp och motpart som är låsta fält fem fria dimensioner som brukar användas till avdelning, produktkategori, projekt, fastighetsbeteckning, jämförelsestörande poster mm. Samma typ av sortering som i övriga register har nu lagts till för koncerndimensioner.

  6. Forecast med möjlighet att kopiera AC till FC: Ett nytt val har lagts till under batchuppdateringar för att kunna kopiera data från version AC till version FC för det innevarande året.

  7. Vidareutveckling av arkiveringsfunktionaliteten: Det har skett en vidareutveckling av arkiveringsfunktionaliteten så att det nu arkiveras automatiskt vid byte av version. Det finns också kommandon för att jämföra mot arkivdata.

  8. Analys —> Transaktioner i TGA: Det har sedan länge funnits möjlighet att exportera ut koncernredovisningstransaktioner till en förberedd Pivot-tabell, data till en Excelfil eller data till en CSV-fil. Dessa analysmöjligheter har nu kompletterats med att kunna presentera data i en Pivot-tabell.

  9. Uppdaterad disposed-funktionalitet: Vid avyttring av ett dotterbolag så ska allt eget kapital som genererats under bolagets tid i koncernen bokas bort över årets resultat för att få det koncernmässiga resultatet vid avyttringen. TGA gör dessa bokningar automatiskt och ger alla balanser förändringstypen 'DISP' 'Avyttrade balanser', förutom eget kapital som går ut över årets resultat. En uppdatering har skett avseende hanteringen av nedskrivningar av värdet på aktier i dotterbolag i moderbolag i matrisen SHA där begreppet 'CompanyMatrixReference' nu används för att ange vilket bolag det är som skrivits ned (och därmed ska vändas vid en avyttring).

  10. Utvecklad fusion med mappning och dimensioner: En vidareutveckling har skett av fusionsfunktionaliteten avseende hur systemet hanterar partsförhållandet mellan dotterbolaget som fusioneras upp i moderbolaget. Även dimensioner fusioneras nu in till moderbolaget.

  11. Halvautomatisk skattebokning i matrisen TAX: Ett antal kunder använder systemets funktionalitet för att rapportera operationell data månadsvis. Det kan tex vara hur antal anställda per kategori förändras eller hur antalet aktier förändras. Det finns även dem som lägger in skattesats för att i nästa steg kunna hämta denna information för att beräkna skatt per bolag "halvautomatiskt". Detta görs genom att lägga till en extra RetreiveGroupData-formel i tex matrisen TAX som hämtar resultatet för bolagets samtliga matriser före TAX och där multiplicerar med skattesatsen. Vid årets slut så ska matrisen vändas då skatt bokas upp i respektive bolag.

  12. Sökruta i hjälpen: Dokumentationen till systemet utvecklas löpande med text och exempel. Nu finns även en sökruta för att kunna söka efter information.